املاك دلتا املاك دلتا .

املاك دلتا

مسكن به بورس مي‌ رود؟

مدت‌ها است كه زمزمه فروش مسكن در بورس كالا به گوش مي‌رسد، اقدامي كه با هدف حفظ ارزش پول مردم در برابر گراني مسكن در حال انجام بوده و طبق آخرين اخبار، تاييديه‌هاي اوليه نيز از سازمان بورس براي اجراي اين طرح گرفته شده است.

به گزارش «مجله ملكي دلتا»، حدود يك سال است كه به گفته مسئولان قرار است در بازار سرمايه بستري فراهم شود تا متقاضيان بتوانند به راحتي مسكن پيش خريد كنند.

در واقع قرار است اين امكان فراهم شود كه افراد بتوانند حتي به اندازه يك متر مربع و به ميزان نقدينگي خود پيش خريد خانه انجام دهند تا از اين طريق قدرت خريد پس‌انداز خود را نگه دارند؛ بنابراين مسكن به قطعات كوچك تبديل شده و امكان فروش آن و نيز امكان انجام معاملات ثانويه فراهم مي‌شود.
به عبارت ديگر، بورس كالا به دنبال آن است كه بتواند مسكن را به شكل متري و در قالب اوراق سلف استاندارد مسكن پيش فروش كند.

اين در حالي است كه اخيرا مديرعامل شركت بورس كالاي ايران در مجمع سالانه اين شركت خبر از اتمام مراحل راه‌اندازي معاملات اوراق سلف مسكن در بورس كالا داده است.

 

اوراق سلف مسكن چيست؟
اين ابزار با توجه به اينكه امكان انجام معاملات ثانويه را دارد، مي‌تواند براي قراردادهاي سلف بلند مدت نيز مورد استفاده قرار بگيرد. البته با توجه به ماهيت متفاوت مسكن نسبت به كالاهايي كه تاكنون به عنوان دارايي پايه اين ابزار قرار گرفتند، بورس كالاي ايران با همكاري ديگر اركان بازار سرمايه اقدام به تدوين مقررات خاصي در اين حوزه كرده كه به عنوان يك فصل جديد به دستورالعمل قبلي معاملات سلف استاندارد افزوده شده است.

به منظور انتشار اورق سلف مسكن، شخص حقيقي يا حقوقي سازنده مسكن كه سابقه فعاليت قابل اتكايي نيز در اين حوزه دارد، پس از اخذ مجوزهاي اوليه ساخت و احراز صلاحيت، در زمان دلخواهي پيش از اتمام ساخت، بخشي از واحدهاي ساختماني را كه مي خواهد از اين مسير به فروش برسانند انتخاب كرده و متناسب با ارزش حدودي واحدهاي منتخب، تضاميني نزد شركت سپرده‌گذاري مركزي توديع خواهد كرد.

پس از آن با توجه به متراژ كل واحدهاي منتخب، تعداد اوراق قابل انتشار تعيين شده و پيش از عرضه اوليه اوراق سلف استاندارد مسكن، جزئيات مربوط به مكان، سازه، تاسيسات، تجهيزات و ساير موارد تاثيرگذار در قيمت واحدهاي ساختماني به طور رسمي و براي اطلاع عموم منتشر خواهد شد.

البته طراحي اين اوراق به گونه‌اي است كه در مرحله عرضه اوليه، مشخصات كليه اوراق استاندارد و يكسان است و تفاوتي ميان اوراق عرضه شده در يك مرحله عرضه نيست.

شرايط عرضه اوراق مسكن در بورس
اين اوراق معرف يك متر مربع از يك واحد ساختماني مبنا است و براي ساير واحدها و يا طبقات ساختمان بر اساس واحد مبنا ضرايب تعديل كننده‌اي در نظر گرفته شده است.

متقاضيان پيش خريد واحدهاي ساختماني مي‌توانند با مشاركت در مرحله عرضه اوليه به خريد اوراق بپردازند. البته بديهي است كه افراد مي‌توانند تعداد اوراقي كمتر از تعداد اوراق منطبق با يك واحد ساختماني را نيز خريد كنند و از اين نظر امكان خريد متري مسكن براي متقاضيان داراي پس اندازهاي اندك نيز فراهم است.

در طي دوره زماني تا پيش از اتمام ساخت واحدهاي مسكوني و آماده تحويل شدن آنها امكان معاملات ثانويه نيز براي اين اوراق فراهم است و سرمايه گذاران در صورت لزوم مي توانند اوراق خود را به ديگران واگذار كنند.

مطالعه بيشتر: مطلب «آيا بورس زمينه‌ساز گراني مسكن مي‌شود؟» را در سايت ملكي دلتا بخوانيد.


برچسب: املاك دلتا، بورس، فروش مسكن،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۳۲:۵۳ توسط:املاك دلتا موضوع: نظرات (0)

نكات حقوقي در خصوص دريافت وام مسكن

يكي از راه‌هاي خريد خانه، كه به ويژه زوج‌هاي جوان از آن استفاده مي‌كنند، دريافت وام مسكن زوجين و انفرادي است.

 
به گزارش «مجله ملكي دلتا»، هر كشور با توجه به بودجه و امكانات خود، تسهيلاتي را در اختيار مردم قرار مي‌دهد كه با كمك آن تسهيلات، به هدفي كه دارند برسند. يكي از اين تسهيلات وام مسكن است.
انواع ضمانت براي دريافت تسهيلات وام مسكن
بانك‌ها بدون ضمانت نمي­‌توانند تسهيلات پرداخت كنند و ضمانت در تسهيلات خانه بايد وجود داشته باشد.

اين ضمانت در تسهيلات مسكن مي­‌تواند شامل موارد زير باشد:

سپرده شخص، بيش از ۱۱۰ درصد مبلغ تسهيلات باشد.
مي‌تواند سند معتبري كه ارزش واقعي آن بيش از مبلغ تسهيلات باشد.
مي‌­تواند در قالب دو ضامن معتبر به بانك معرفي شود.
گفتني است هنگامي كه مبلغي را سپرده مي‌­كنيد، نمي‌‌توان پس از دريافت وام آن مبلغ را برداشته و به جاي آن سند ملك خريداري شده را جايگزين كنيد. چراكه اولويت بانك دريافت وجه نقد است.

 

اقساط و بازپرداخت انواع وام مسكن چگونه است؟
مقدار اقساط وام مسكن منوط به نوع وامي است كه دريافت كرده‌ايد. اقساط وام مسكن طبق وام، مبلغ مشخصي دارند و از اول تا تسويه وام به همان مقدار تعيين شده ثابت مي‌مانند. اقساط وام مسكن را با توجه به نرخ سود وام بايد پرداخت كنيد.

نكته مهمي كه در مورد پرداخت اقساط وام مسكن وجود دارد ميزان زمان تاخير در پرداخت است. هر بانك و هر شعبه باتوجه به شرايطي كه به آن‌ها وارد است برخورد متفاوتي مي‌كنند. برخي از بانك‌ها براي دير پرداخت كردن وام‌ها جريمه در نظر مي‌گيرند. برخي‌ها شروع به ارسال سه اخطار مي‌كنند. برخي از بانك‌ها نيز سراغ ضامن مي‌روند.

نكات مهم
شرايط تسهيلات مسكن در سايت بانك مسكن به خوبي مشخص شده و بهتر است پيش از اقدام درمورد شرايط دريافت وام و ضمانت در تسهيلات مسكن يا همان ضامن معتبر و اقساط وام تحقيق كنيد.
بهتر است بدانيد اين وام به خانه‌هايي كه كمتر از ۱۵ سال از ساخت آن‌ها گذشته تعلق مي‌گيرد.
همچنين اشخاصي كه از هرگونه امتيازات دولتي همچون خانه‌هاي سازماني، مسكن مهر و … استفاده كرده باشند نمي‌­توانند تسهيلات مسكن يكم كه يكي از موارد وام مسكن است را دريافت كنند.
مطالعه بيشتر: مطلب «هر آنچه بايد از قرارداد ملكي بدانيد» را در سايت ملكي دلتا بخوانيد.


برچسب: اقساط وام مسكن، بانك، نكات حقوقي، املاك دلتا،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۳۱:۱۴ توسط:املاك دلتا موضوع: نظرات (0)